torstai 25. elokuuta 2011

Koulutie ja pyörätie

Lapset aloittivat koulutiensä - kaikki itsenäisesti koululaisina. Ekaluokkalaisen reppu tuntui isolta ja vastuu koulumatkan kävelemisestä suurelta, vaikka isosisko osan matkoista kulkeekin samaa matkaa. Sydäntä pysäytti, kun tuli välillä soitto, että oma poika oli kaatunut pyörällä väistäessään kevyen liikenteen väylälle pysäköityä pakettiautoa törmätessään katukiveykseen. Onneksi löytyy Hollolasta auttavaisia ihmisiä, jotka tuovat pojan kotiin asti.
Olen onnellinen, kun lasten koulumatka on vain kilometri, kun on kuunnellut näitä alle 5 kilometrin matkoja. Toisaalta tilastojen mukaan maaseudulla opitaan hyvin nopeasti kulkemaan normaalin liikenteen seassa. Helsingissä tilastot jopa kertovat, että kevyen liikenteen väylät ovat vaarallisia, ja olisi turvallisempaa ajaa nopeasti muun liikenteen seassa.

Mikä näissä suomalaisissa pyöräteissä sitten on vikana, jos niitä on paljon ja ne tuntuu olevan väärässä paikassa?
Vihreät kuntapäivät antoi pyöräilyn kehittämiseen helppoja ratkaisuja, joihin pitäisi satsata: suunnittelun pitäisi lähteä pyörästä liikkeelle ja nopeallakin aikavälillä saa paljon aikaiseksi. Suunnitelmissa ei ole katukiveyksiä, ei liikennevaloja, joissa on nappipainallus, suoria pelkille pyörille tehtyjä väyliä, joissa on kaistat molempiin suuntiin ja kunnon talvikunnossapito. Lastipyörässä lasti on pyörän edessä ja myös lapset voi lastata eteen, niin että pyöräilijä näkee lapset. Suunnittelun pitäisi lähteä siitä, että pyörätie on pääroolissa ja autot joutuu "kiertämään", pyörän pitää olla se nopein ja helpoin vaihtoehto. Myös pyöräparkit, kypärälokerot ja katokset sekä autopaikkojen sijaan rakennetut pyöräparkit taloyhtiöihin edistävät pyörän käyttöönottoa.

Meillä on Hollolassa hyvät runkolinjat pyöräilijälle ja niitä rakennetaan koko ajan lisää. Samoin kauppoihin ja työpaikoille pääsee helposti pyörällä. Usein pyörätie on jopa nopeampi kuin bussi. Keskustaan pääsee nopeasti pyörällä ja talvikunnossapitoonkin on kiinnitetty huomiota. Uusia linjoja rakennetaan koko ajan Kirkolle ja Nostavan suuntaan. Silti satsaus pyöräilyyn saisi olla vielä kovempi. Jos moottoritietä rakentaa pienen pätkän samalla hinnalla kuin satoja pyörätiekilometrejä, niin ELY-keskuksen kannattaisi muutta liikennestrategiaansa pyöräliikenteen suuntaan.

Ei kommentteja: